CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, November 18, 2015

EVERLY (2014)

Directed by Joe Lynch   Starring Salma Hayek, Hiroyuki Watanabe, Laura Cepeda

Over time one develops an eye for movies in terms of quality. I also tend to watch films which I already have a feeling are likely going to be bad but it is actually quite rare to find movies that are just complete fucking shit from start to finish. Everly sure is one such "film". There isn't a single good performance in the movie and Lynch proves to be a director of choice for this perfect train wreck. The idea of a close spaced action movie must've been gold on paper and the production value is in fact pretty good but the story with its ridiculous sub plots is incoherent mush and as Hayek continues her endless spiral into career oblivion with what-the-fuck-were-they-thinking projects like this, I'm increasingly happy to leave her there. Long gone are the days of Desperado.

Ajan myötä varmasti jokaiselle kehittyy jossain määrin silmää minkälaisille leffoille antaa mahdollisuus ja minkälaisille ei. Itse tykkään katsella myös tekeleitä, jotka ovat oman maun tuntien jo ennalta todennäköisesti kehnoja tai huonoja. Mielenkiinto voittaa. Perusteellisen visvaisiin sontasäkkeihin törmää silti todellisuudessa harvoin. Everly kumminkin kuuluu vaivattomasti juuri tuohon mappiin Ö. Koko elokuvassa ei ole yhtäkään toimivaa roolisuoritusta ja Lynch osoittaa ihailtavalla tarmolla olevansa oikea mies ohjaamaan tämän massiivisen junaonnettomuuden vielä tehokkaammin seinään. Koko tarina on päämäärätöntä, naurettavaa skeidaa ja vaikka tuotantopuitteet ovat hallussa ja suljetun tilan räminäralli on varmasti näyttänyt lupaavalta paperilla, jopa toimintakohtaukset ovat tervaisen vaivalloista katsottavaa. Hayekin loputon urasukellus lähenee pohjamutia, mutta jos tällaiset epätoivoiset proggikset ovat ainoa mitä häneltä on enää lupa odottaa, saa Mariaanien hauta omasta puolestani kutsuakin. Desperadon arvokkaat muistot ovat kaukana menneisyydessä.

Everly at IMDb

COP CAR (2015)

Directed by Jon Watts   Starring Kevin Bacon, James Freedson-Jackson, Hays Wellford

Often the most simple ideas are the best. Cop Car is a perfect testament to this. Two kids find a seemingly abandoned police cruiser and take it out for a joy ride only to find themselves in grave danger as a result. Bacon is excellent as the mischievous sheriff searching for his car and the film makes a nice impression with it's stylish cinematography and pace. I'd say we'll likely be hearing more from writer-director Watts.

Usein yksinkertaisimmat ideat ovat parhaita ja Cop Car toimii tästä oivana todisteena. Kaksi nuorta poikaa löytävät näennäisesti hylätyn poliisiauton ja lähdettyään huviajelulle huomaavat päätöksen saattaneen heidän henkensä vaaraan. Bacon on loistava pienieleisen intensiivisenä sheriffinä ja elokuva on tyylikästä katseltavaa kuvauksensa ja sulavan tahdin ansiosta. Taidamme kuulla käsikirjoittaja-ohjaaja Wattsista tulevaisuudessakin.

Cop Car at IMDb


Tuesday, November 17, 2015

THE MARTIAN (2015)

Directed by Ridley Scott   Starring Matt Damon, Jessica Chastain, Chiwetel Ejiofor

I can't remember if Scott has ever before made such a genuine feel good movie. The Martian is of course a survival story of an astronaut mistakingly left behind after a mission gone wrong but it's told with such effortless positivity and heart, you cannot help but leave the theatre feeling uplifted. The cast is pitch perfect from Damon himself to Jeff Daniels and even Kristen Wiig. Although Damon's Mark Watney is stranded, the film can't be considered a one man show since it takes place as much elsewhere as it does on Mars. This is definitely the best film Scott has made in years but it's likely to be left in the margins of 2015 with much bigger hits such as Jurassic World, Spectre and Star Wars coming out the same year. The Martian will likely become that likeable film you find every once in a while and have a look. I know I will.

Enpä nyt muista onko Scott koskaan tehnyt yhtä rehellistä hyvän mielen elokuvaa. Yksin Marsissa on toki eloonjäämistarina, mutta se on kerrottu niin vilpittömällä positiivisuudella ja sydämellä, ettei hyvältä fiilikselta voi välttyä. Roolitus on tässä tekeleessä onnistunut täydellisesti aina Damonista itsestään esim Jeff Danielsiin, Sean Beaniin ja jopa komediennenä tunnettuun Kristen Wiigiin. Ei tätä silti yhden miehen show'ksi voi kutsua (kuten Cast Away tai Haudattu), sillä tapahtumia kuvataan yhtä lailla toisaalla kuin Marsin pinnallakin. Niinkin loistavasta filmistä kuin on kyse, tämä taitaa olla tuomittu jäämään isompien jalkoihin vuonna jolloin on tullut tai tulossa myös Jurassic World, Spectre ja uusi Star Wars. Yksin Marsissa tulee kenties olemaan se hyvä leffa, jonka löydät toisinaan uudelleen ja katselet mielelläsi. Näin odotan käyvän ainakin omalla kohdalla.

The Martian at IMDb

SAN ANDREAS (2015)

Directed by Brad Peyton   Starring Dwayne Johnson, Carla Gugino, Alexandra Daddario

The special effects movie to end all special effect movies. Somewhere Roland Emmerich is jizzing his pants. On one hand this is a cool action movie which certainly offers destruction and dramatic turns for the buck but on the other hand, it's so extremely clichéd they've scraped every old idea from the bottom of the barrel and lastly hurled the fucking barrel in as well. There's the guy who starts off nice but turns into selfish survivalist. There's the desperate family drama and teen romance. The torn flag and "God bless you all". And the absolute best effects money can buy. So, if you can stomach the who-gives-a-shit script, you might enjoy the massive carnage.

Kaikkien tehoste-elokuvien äiti. Tuolla jossain Roland Emmerich laukeaa kalsareihinsa. Tässä on ainakin rahalle vastinetta, jos etsii järjettömässä mittakaavassa toteutettua tuhoa, mutta toisaalta myös niin helvetin ylikuluneet ideat, että kun viimeisetkin rippeet on kaavittu kliseetynnyrin pohjalta, nämä tekijät ovat viskanneet vielä itse tynnyrinkin perään. Löytyy se tyyppi joka on ensin mukava, mutta muuttuukin itsekkääksi eloonjäämistaistelijaksi. On epätoivoista perhedraamaa ja teiniromanssia, sekä riekaleinen lippu ja Jumalan siunaukset, mutta toisaalta myös ehdottomasti parhaat tehosteet joita rahalla voi saada. Eli jos vatsasi kestää kuka-vittu-välittää-käsikirjoituksen, saatat kenties nauttia toiminnasta.

San Andreas at IMDb

SPECTRE (2015)

Directed by Sam Mendes   Starring Daniel Craig, Léa Seydoux, Christoph Waltz

Some members of audience have been turned off by how much references Spectre carries to other Craig Bonds but since this film finally ties up those loose ends from previous films, I'd say it's a given they're there. Skyfall was a smash hit in international box office even on the 007 scale so stakes were high on the follow-up. Spectre is a more traditional Bond film because it brings back the gadgets and sports more old humor while often echoing From Russia With Love and On Her Majesty's Secret Service. The film feels a bit uneven in it's trajectory and it ultimately certainly leaves things in a place which promises lots of grievance in the next installment, presuming the traditional status quo is maintained. Monica Bellucci's screen time is a joke especially after they made such a fuss about there finally being a maturer Bond girl. She's on screen for about 10 minutes and carries as much weight as a character who checks Bond into a hotel, but could this mean that more of her is to come? Certainly these new films have been heavy on picking up old storylines, so maybe. But enough with keeping the lid on Waltz's character. Geez, talk about an open secret. Post-Dench era is now in full gear and Fiennes does a fine job though the whole thing reeks of need for a steady income now that the Potter films are in the can. Also on form is Whishaw as Q. After being introduced in Skyfall, he's already very much at home and cozy in the part while Dave Bautista (Guardians Of The Galaxy) does his grumpier Oddjob impression as Waltz's henchman. Craig is contracted for one more and I have a feeling it's going to be a dark one.

Paljon on verkossa valiteltu Spectren vahvoista viittauksista Craigin aiempiin Bondeihin, mutta ottaen huomioon tämän olevan viimein se elokuva joka haroo langat yhteen, se on välttämättömyys. Skyfall oli jopa Bondien mittakaavassa valtava kansainvälinen menestys, joten luonnollisesti kierrokset olivat kovat seuraavaan tekeleeseen. Ohjaajana palaava Mendes onnistuu jälleen ja vaikka elokuva kärsii hieman orastavasta päämäärättömyydestä, se jättää lopulta tapahtumat tilaan joka lupaa suurta surua jatkossa, olettaen että sarjalle perinteinen status quo säilytetään. Paljon puhuttu kypsempi Bond-tyttö Monica Bellucci on kankaalla lopulta kymmenisen minuuttia ja roolin oleellisuus on rinnastettavissa hotellin respaan. Denchin jälkeinen aikakausi jyllää täysillä ja Ralph Fiennes selviää tehtävästä kunnialla, vaikka homma haiskahtaakin vakkariduunin tarpeelta kun Potteritkin ovat purkissa. Yhtä lailla vedossa on Ben Whishaw Q:n roolissa. Hahmo tuotiin takaisin vasta viime kierroksella ja mies on jo nyt kuin kotonaan. Ja ei tämän enempää Waltzin roolin salailusta. Julkisempaa salaisuutta ei ole ollut sitten Marco Bjurströmin seksuaalisen suuntautumisen. Dave Bautista (Guardians Of The Galaxy) tulkitsee kätyrinsä kuin Oddjob ilman hymyä ja se kelpaa mainiosti. Craigilla on sopimuksessaan vielä yksi elokuva kulttiroolissa ja enteilen tuon filmin olevan kovin synkkä.

Spectre at IMDb


Monday, November 16, 2015

Directed by Colin Trevorrow   Starring Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Ty Simpkins

Jurassic Park III (or its director Joe Johnston) did such damage back in 2001 that the series was dead for 14 years. Over time there were rumors of a fourth movie and when we finally got it.. it was fantastic. JW has its mild sore spots with a bit of an uneven pace and the fact that it's basically a kind of a remake of the original masterpiece. That aside, Jurassic World is entertainment at its best. The main "villain" Indominus Rex is a worthy menace to carry the movie and Chris Pratt is a likeable hero as Guardians Of The Galaxy previously demonstrated. The absolute best thing about this film is the use of the T-Rex. It's never actually mentioned in dialogue, but according to interviews with Trevorrow, the Rex in JW is the same character as in the original from '93. This only makes me love it more because she's treated with respect by the filmmakers and is given the role she deserves. Oh and by the way, check out the skeleton through which she runs upon arrival. A nice little fuck you to JPIII. There's an untitled sequel coming in 2018 which comes as no surprise as Jurassic World ended up being one of the highest grossing films of all time. Rightfully so.

Jurassic Park III (tai tulkinnanvaraisesti ohjaajansa Joe Johnston) teki niin pahaa jälkeä vuonna 2001, että se käytännössä tappoi koko sarjan 14 vuodeksi. Ajan mittaan huhut neljännestä elokuvasta alkoivat liikkua ja kun se viimein kävi toteen, lopputulos oli.. erinomainen. Leffassa on toki pienet ongelmansa esim sulavan tahdituksen kanssa ja koko tekele on periaatteessa jonkinlainen uusintaversio Spielbergin alkuperäisestä mestariteoksesta. Puutteet kuitenkin osoittautuvat olevan kovin toissijaisia kun filmin pää"pahis" Indominus Rex pääsee vapauteen toteuttamaan luonnon lahjoittamaa tappoviettiään ja toiminta räjähtää käyntiin. Karismaattinen Chris Pratt on mainio valinta elokuvan keulaksi, mutta ehdottomasti parasta tekeleessä on sen T-Rexin käyttö. Tätä seikkaa ei missään vaiheessa tuoda dialogissa esille, mutta Trevorrowin mukaan elokuvan Tyrannosaurus on sama hahmo kuin alkuperäisessä vuonna '93, joka saa allekirjoittaneen rakastamaan tätä vain enemmän, sillä vanhalle rouvalle on kirjoitettu arvoisensa osa. Ai ja tosiaan, katsokaa tarkkaan minkä luurangon läpi tämä T-Rex juoksee leffan loppupuolella. Kyseessä on pieni "haista vittu" JPIII:lle. Vielä nimeämätön jatko-osa on merkattu saapuvaksi vuonna 2018 ja se ei yllätä, sillä JW päätyi yhdeksi kaikkien aikojen tuottoisimmista elokuvista ja hyvä niin.

Jurassic World at IMDb


Directed by Shawn Levy   Starring Ben Stiller, Robin Williams, Owen Wilson

The third outing in the franchise is as bland and useless as the previous two. I cannot fathom how Levy still has a career as a director 'cause all his efforts are so calculated and joyless. Only Real Steel had something going but this was largely thanks to Hugh Jackman (whose cameo by the way is absolutely the best thing here). The action is moved to London with no added boost whatsoever and the whole movie can be summed with it only wanting to be funny.

Kolmas museo-kohellus on yhtä laskelmoidun iloton kuin edeltäjänsäkin. Käsittämätöntä kuinka Levyllä voi edelleen olla ura ohjaajana huomioiden ettei äijä ole tehnyt ainuttakaan särmikästä tekelettä urallaan. Real Steelissa oli jotain pinnan alla, mutta sekin oli lopulta vain Hugh Jackmanin karisma. Miehen nerokas, itseironinen cameo on parasta tässäkin lörtsyssä. Tällä kertaa seikkaillaan Lontoossa, josta ei saada revittyä mitään filmiin. Leffa, joka tahtoisi niin kovasti olla hauska. Tahtoisi.


Night At The Museum: Secret Of The Tomb at IMDb

Sunday, November 8, 2015

Directed by Alan Taylor Starring Emilia Clarke, Jai Courtney, Arnold Schwarzenegger

The fifth Terminator works about as well as the fifth Die Hard. Lots of action is brought to the screen and it begins with a slight interest but as it turns out, the film is without soul. Taylor, who did a wonderful job with Thor: The Dark World, seems to pull all the stops but it matters not since you're not emotionally invested. Plus I especially detested the storyline given to John Connor (Jason Clarke). Such a waste. Please let this franchise die.

Viides Terminator-leffa toimii pauttiarallaa yhtä saumattomasti kuin viides Die Hard. Paljon rytinää, mutta meno on jääkylmää, sillä legendaarisista hahmoista ei saada revittyä irti edes perussympatiaa. Erityisesti John Connor-hahmolle (Jason Clarke) kyhätty tarina vieraannuttaa pahasti. Kyllähän Ahnuldia aina katselee kankaalla, mutta siinä kaikki. Thor-filmin jatko-osalla onnistunut Taylor on tällä kertaa teillä tuntemattomilla.


Terminator Genisys at IMDb


Directed by Wes Craven Starring Brandon Quintin Adams, Wendy Robie, Everett McGill

Geez it's been a while since my last post. Here we go. Finally got around to seeing this film, sadly as a result of Craven's passing. This movie has an underground following and it's certainly weird enough to justify it. A strange and surprisingly stable mix of horror and black comedy with a subtle social commentary. The film is quite like Craven's career as a whole: perhaps not the most memorable, but definitely with it's own highlights.

Viime kirjoitteluista onkin jo vierähtänyt tovi, mutta taas mennään. Tulipa viimein nähtyä tämäkin kulttiklassikko, joka paikallisesti tunnetaan nimellä Kellariväkeä. Helvetin outo elokuva, mutta yllättävän tasapainoinen sekoitus kauhua, mustaa komediaa ja hienovaraista yhteiskuntakommenttia. Leffa on kuin edesmenneen ohjaajansa ura kokonaisuudessaan: ei kenties läpeensä ikimuistoinen, mutta siinä on ehdottomat kohokohtansa.

The People Under The Stairs at IMDb


Sunday, February 1, 2015

Directed by Johanna Vuoksenmaa   Starring Minttu Mustakallio, Iina Kuustonen

I couldn't find an official English title for this movie even on the production company's web page so that should tell you about their plans for international release. Obscure Adult Camp is the only thing on IMDb's plot summary. Anyway. The film is set on a crummy island resort where a mixed group of people attend a self improvement seminar. This is a human drama dominated by light, quirky comedy which is to be expected from director Vuoksenmaa. Some of the characters are initially hard to warm up to and few are outright easy stereotypes, but the film finds absolution towards the end thanks to their pleasant development and genuine heart in the script. There's nothing here to indicate a place among classics, but it's worth a shot or two. Three statues to the film itself and an additional one for surprisingly nice character arcs.

Nähtävästi elokuvan kansainväliseltä levitykseltä ei todella odoteta yhtikäs mitään, sillä tuotantoyhtiön omilta sivuilta ei löytynyt englanninkielistä nimeä tälle filmille. IMDb:stäkin vain *mahdollinen* Adult Camp juonitiivistelmästä.Oli miten oli. Vuoksenmaan kevyellä, mutta pirtsakalla huumorilla kyllästetty tarina henkisen kasvun resorttiin saapuvasta sekalaisesta sakista on lopulta mukava pieni leffa. Osa hahmoista on alkupuolella kovin etäännyttäviä ja suorastaan häiritsevän helpon stereotyyppisiä, mutta onneksi elokuva löytää hiljalleen synninpäästön hyvän henkilökehityksen ja jopa aidon lämmön myötä. Ei tästä historian kirjoihin merkintöjä tehdä, mutta suosittelisin ainakin antamaan mahdollisuuden sadepäivänä omalla sohvalla viltin lämmössä jätskiannosta kiskoen. Kolme patsasta itse leffalle ja yksi hahmojen mukavasti kirjoitetulle kehitykselle.


Viikossa Aikuiseksi at IMDb


Friday, January 23, 2015

LEFT BEHIND (2014)

Directed by Vic Armstrong   Starring Nicolas Cage, Whatshisface, Whatsherface

I witnessed something so vile, I had to come over and warn everybody. If you need to see this, at least find a way to see it for free 'cause apparently Cage really doesn't read the fucking scripts anymore. Bunch of people suddenly disappear all over the world and the explanation will make you test the integrity of nearest walls with your head. Even the poster sucks. This piece of shit is actually based on a novel. Without having read it, whoever wrote it should be dickslapped. Honestly Nic, there's a difference between just collecting your paycheck and giving the audience the finger. Pull yourself together, man.

Tuli tuossa todistettua jotain niin visvaista kuraa, että oli pakko loikata tänne varoittamaan teitä rakkaita kultapuppeleita. Jos sinun on pakko nähdä tämä niin koeta edes löytää keino nähdä se ilmaiseksi, sillä ilmeisesti Cage ei enää edes lue kässäreitä ennen allekirjoittamista. Leffassa koko joukko ihmisiä ympäri maailmaa katoaa silmänräpäyksessä ja selitys mysteeriin saa sinut testaamaan lähimmän seinän kestävyyttä otsallasi. Jopa juliste on niin urpo, että tekee mieli vetää jokaista näyttelijää nekkuun. Käsittämätöntä että tämä luteen paska jopa perustuu kirjaan. Kuka ikinä kirjoittaja onkaan, on hänen selkänsä meille 50 raipaniskua velkaa. Tämä ei ole Cagelta enää laiskuutta helpon rahan toivossa vaan suoranaista vittuilua yleisölle.

Left Behind at IMDb